Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Spinkej, maličká, spi!

Míváte někdy špatné sny, paní doktorko? Vím, že mě někdo sleduje. Stojím uprostřed prádelny, v suterénu nějakého domu. Z malých oken těsně pod stopem čouhá tráva.

Vytušila jsem, že právě tato okénka jsou jediným možným způsobem úniku, ale stejně jsem prostě jednoduše otevřela dveře. Dveře do chodby hotelu pokryté rudým kobercem. V dálce odkapávala voda. A na chodbu začali doslova vplouvat lidé s rozevlátými vlasy, průsvitnou kůži lemovanou modrými nitkami a opuchlinami. Smáli se, vševědoucně a zlověstně.

Co je špatně? Vedu obyčejný život. Přítel, dobrá práce, přátelé. Žádné podněty, díky nimž bych se měla noc co noc probouzet do tmy dezorientovaná, vyděšená přítomností snové bestie krčící se v rohu ložnice.

Voda. Miluju ji. Plavu v obrovském bazénu, v odrazu temné teplé vody vidím hvězdy. Cítím se spokojená. Položím se na hladinu, nechám se nadnášet. A pak prsty pravé ruky o něco zavadím. Leknutí. Stejné jako v rybníce, když se vám otře ryba o nohu. Rozhlédnu se. Je to novorozeně. Bledé a odulé si plave na hladině stejně spokojeně jako já. Jen nežije. A během chvíle žbluňká celý bazén a z jeho útroby vynáší na povrch další dětská těla.

Co to znamená?

Předevčírem jsem viděla umírat ženu. Mozek se mě snažil přesvědčit, že ta stejně stará osoba je mojí matkou. Tušila jsem, že se k něčemu schyluje. Ale jak chcete změnit něco, co vyprodukuje vaše mysl během doby, kdy se choulíte pod peřinou? Objevila se další žena. Typ sebejisté osoby bez zrnka nedokonalosti v zevnějšku. Během okamžiku se jí změnil obličej k nepoznání. Rysy tvrdé, zkřivené do strach nahánějícího úšklebku. Chtěla jsem se odvrátit, abych té tváři nemusela čelit, ale svírala mojí matku majetnicky za paži. Dívej se, jen se dívej, co dokážu! Objevím se v místnosti s ostrým osvětlením. U jedné stěny stojí přiražený zelený gauč. Matka na něm stojí, chodidla zabořená v měkkém čalounění. Mechanicky, bez jediné známky lítosti, si dvěma ostrými čepelemi odřezává hlavu od těla…

Není přece možné, aby nože zajely do půli hrdla a paže dál vykonávaly onen sebezničující pohyb…

Ta druhá žena radostně tleská a skanduje: „Ještě! Ještě! Tak je to správně!“

Míváte někdy špatné sny, paní doktorko?

Autor: Olga Bulvová | úterý 29.10.2013 14:40 | karma článku: 4,92 | přečteno: 425x
  • Další články autora

Olga Bulvová

Nádoba

Stojím v poli obilných klasů, které ještě nezezlátly. Takový ten okamžik, kdy všechna tráva a listí stromů tančí pod náporem letního vánku. A já stojím a přesto tančím s nimi. Bez hudby, v tichosti naducaných temných mraků...

10.6.2018 v 20:15 | Karma: 6,77 | Přečteno: 248x | Diskuse| Ona

Olga Bulvová

Kdo jsem?

Jsem řeka. Řeka je přirozený vodní tok. Přirozeně teču životem, občas někoho smetu a v zájmu maskování se chovám často velice nepřirozeně. Kromě řek stále tekoucích rozeznáváme i řeky občasně tekoucí. Někdy to teče blbě...

10.12.2017 v 1:53 | Karma: 8,41 | Přečteno: 284x | Diskuse| Ona

Olga Bulvová

O život

"Život není to, co chceme, ale to co máme." (Arnošt Lustig) Včera. Sedíš v kuchyni a zíráš na hnědé obložení podlahy. A tu nehybnost vlastního nitra ruší jen tikot hodin. Ptáš se: "Jak jsem se dostal až sem?"

4.11.2015 v 15:13 | Karma: 10,18 | Přečteno: 386x | Diskuse| Ostatní

Olga Bulvová

Hurá, autoškola!

Musím se přiznat, že jako dítě jsem byla nebezpečná sobě i svému okolí. Především nejbližší rodinní příslušníci se často v důsledku mého jednání chytali za srdce, dovolávali se pomoci boží a potají navštěvovali psychiatra.

15.10.2015 v 18:37 | Karma: 13,89 | Přečteno: 712x | Diskuse| Ostatní

Olga Bulvová

Přirozený koloběh

Je to jako čichat k jímce plné hnědošedé hmoty a čekat, že co nevidět zavoní po pivoňkách. Venku pětatřicet nad nulou. Sluníčko svítí, vrabci štěbetají, obloha bez jediného mráčku. K zblití.

10.7.2015 v 10:00 | Karma: 8,50 | Přečteno: 422x | Diskuse| Ona

Olga Bulvová

Povídání o zvířátkách z farmy

Klára je blbá. Kdyby jí z blbosti narostly křídla, letěla by nad obláčky barvy duhy, nad vzdušný zámek pro poníky a víly se sukýnkami z okvětních lístků, až ke hvězdám, kde všechny stejně okřídlené slepice mají kouzelné domečky se sedmi trpaslíky a mohou jíst čokoládové dorty od rána do večera, aniž by přibraly jediné deko.

21.2.2015 v 14:41 | Karma: 7,67 | Přečteno: 381x | Diskuse| Ostatní

Olga Bulvová

Jak jsem po třech letech odešla

Když jsem svůj záměr oznámila starší dceři, šokovaně vytřeštila oči a v jeden okamžik jsem si byla jistá, že pozbyla pudu sebezáchovy a nedýchá. Syn se cítil ukřivděn, neboť v jeho pětileté mysli bylo naprosto nemožné, abych opust

7.2.2015 v 10:00 | Karma: 16,10 | Přečteno: 1497x | Diskuse| Ona

Olga Bulvová

Zebra na asfaltu

Jana: Ležela v posteli, v kaluži šťáv vyprodukovaných póry kůže celého těla. Z čela jí stékaly pramínky tekutiny, které už odmítala stírat, i když ji nepříjemně lechtaly. Kdyby mohla, otevřela by okno a nechala se ovívat čerstvým vzduchem, ale venku je pod nulou, případný zápal plic tu myšlenku odehnal. Kdyby to mělo smysl, vstala by a smyla onu slanou vrstvu ze své věkem sešlé schránky. Smysl to nemá, stejně se zase přilepí k lůžku jako moucha k lapači.

6.2.2014 v 17:19 | Karma: 5,45 | Přečteno: 293x | Diskuse| Ostatní

Olga Bulvová

Když Otmarova žena mlčela

Přišel za mnou Otmar, můj dvaatřicetiletý bratr, ve tváři nechápavý, téměř šokovaný výraz, jaký jsem u něj naposledy pozorovala v období puberty, když jej matka požádala, aby skočil do drogerie pro zásobu tampónů a dámských vložek. „Vona se mnou nemluví!“, kvikl ublíženě.

30.1.2014 v 17:04 | Karma: 14,60 | Přečteno: 872x | Diskuse| Ostatní

Olga Bulvová

Pofoukám si, olížu si.

Anna Štachová se prohlížela v zrcadle a plakala. Bylo jí sedmnáct a měla knír. I Václav Bártů od sousedů ho měl a pan Dvořák, i její děda. Bylo to otřesné. Pro Annu. Pro nás nikoli. My jsme věděli, že Anně pod nosem neraší nic. Dívka si oblékla své nejlepší letní šaty a proklínala přírodu, protože příroda vůbec nemyslela na to, že dnešní muži nesnesou chlupaté dámy.

22.1.2014 v 16:41 | Karma: 14,18 | Přečteno: 652x | Diskuse| Ostatní

Olga Bulvová

Otroci

„Tak jaký jsi měl den?“, zeptala jsem se čtyřletého syna, jen co se za námi zabouchly dveře mateřské školy. Vzápětí mi človíček poskakující po mojí pravici vylíčil, jak Kamila zase zlobila, jak Terezka kakala a museli potom otevřít všechna okna, přestože teploměr ukazoval několik stupňů pod nulou, a že až s Martinem vyrostou, budou závodit s Ferrari.

17.1.2014 v 10:05 | Karma: 17,93 | Přečteno: 1211x | Diskuse| Ostatní

Olga Bulvová

Už víš, kam půjdeš?

Od té doby, co můj patnáctiletý bratr dostal brožuru s přehledem oborů středních škol, slýchává tuto otázku poměrně často. A já, jakožto jeho starší sestra, jsem se chopila iniciativy a pro efekt důležitosti nadcházejícího rozhodnutí občas nebohého puberťáka bacila po palici, až mu jeho blonďaté vlasy zakrývající podstatnou část obličeje vzlétly do stran.

6.11.2013 v 14:50 | Karma: 16,12 | Přečteno: 812x | Diskuse| Ostatní

Olga Bulvová

Zápisky statečného muže

Před šestatřiceti hodinami jsem odvezl Jitku do nemocnice. Operace slepého střeva. Žádná panika. I přesto jsem měl pocit, že se mi obsah dutiny břišní nepříjemně tlačí k varlatům. Důvodem byli naši dva synové a skutečnost, že babičky jsou stále zapojeny do pracovního procesu. Žádná dobrá duše na výpomoc. A já umírám...

26.10.2013 v 16:16 | Karma: 9,17 | Přečteno: 664x | Diskuse| Ostatní

Olga Bulvová

Lety mimo

Představ si to! Koukám z okna, první sluneční paprsky mě hladí po tváři, u čistě prostřeného stolu sedí tři děti a muž. Všichni se nad talíři plnými jídla usmívají, oči živé, spokojené, i přes časnou ranní hodinu. Je mi skvěle. Skrytá v hedvábných šatech, odkládám poslední umytá talíř. Jeden jistý, šťastný krok směrem k rodině, když v tom...

7.10.2013 v 16:22 | Karma: 10,77 | Přečteno: 551x | Diskuse| Ostatní

Olga Bulvová

Šestidebilí

Jedna z šesti postav známého amerického seriálu v epizodě s názvem Rossova nová přítelkyně říká: „Když jsem ho viděla vycházet s ní z letadla, tak jsem si myslela, že jsem na dně, ale dneska je mi jasný, že je nejdřív dno, pětimetrová vrstva hnoje, a pak já!“ Sedím v křesle (já sedím!) a toto tvrzení je mi ušité na míru (chápejte, to s tím hnojem). Můj mo- mentální stav nevystihuje nic lépe.

18.11.2012 v 12:28 | Karma: 21,80 | Přečteno: 1867x | Diskuse| Ona

Olga Bulvová

Idyla

Kam kouknu, tam mi cpou tvrzení, že ke konci těhotenství se už nárůst hmotnosti pozvolna zastavuje. Toto přesvědčení zdá se mi poněkud vtipné, a to především proto, že já kynu právě v posledním trimestru jak těsto na vánočku

1.10.2012 v 14:00 | Karma: 11,29 | Přečteno: 769x | Diskuse| Ostatní

Olga Bulvová

Naše bestie a jiná zvířátka II.

„Násilí je protikladem moci, protože moc pramení z masové spolupráce, kdežto k násilí není třeba velkého počtu lidí, stačí účinná technologie.“ Hannah Arendtová

14.9.2012 v 19:27 | Karma: 6,90 | Přečteno: 669x | Diskuse| Ostatní

Olga Bulvová

Naše bestie a jiná zvířátka I.

Sebe ořeš, sebe branami vláčíš, sebe seješ, sebe též žneš. Titus Maccius Plautus

28.11.2011 v 18:03 | Karma: 8,04 | Přečteno: 639x | Diskuse| Poezie a próza

Olga Bulvová

Těhotné a matky- jiný živočišný druh

To mi takhle v úterý večer volala Gábi. Ne, že bych jí moc rozuměla, její dva synové totiž otřesně řvali, ale co jsem stihla slyšet, byť mi to uši rvalo, bylo pozvání na sobotní oběd. Nu, což! Je pravda, že už jsem se u ní dlouho neukázala, ale abych byla upřímná, od doby, co se jí narodila dvojčata, se setkání docela vyhýbám.

16.9.2011 v 14:00 | Karma: 19,12 | Přečteno: 1763x | Diskuse| Poezie a próza

Olga Bulvová

Páté přikázání

Příšerné vedro! Za něco podobného jiní platí, já to mám zadarmo, ba co víc, jsem za pobyt v tomhle hnusu placená. Za okny padá sníh, na parapetu už leží třpytivá peřina. Mistr si to klopýtá mým směrem. Obličej od mouky, hubu od tvarohu. Prý mi za okamžik vyjedou z pece slunečnicové chleby. Jako bych to bez jeho sdělení nevěděla! Dvě hodiny bez přestání budu strkat ruce do té obrovské rozpálené tlamy. Kde mám bedny, ptám se. Pyramidu si z chleba stavět netroufám. Nadřízený si s úšklebkem olízne tvaroh z koutku úst. Něco mi tu nesedí. Ano, na uších se mu blyští visací naušnice. Zdá se mi to? Otočí se na podpatku a odchází. Skutečně, zářivě bílé lodičky si brázdí cestu mezi pekárenskými stroji.

11.9.2011 v 21:07 | Karma: 8,56 | Přečteno: 836x | Diskuse| Poezie a próza
  • Počet článků 32
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 932x
Kdysi umělecky zaměřená a plna naivního očekávání.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Co právě poslouchám